15 EFFECTIEVE OFFLINE MARKETING IDEEËN VOOR STARTUPS IN 2021

Digitale marketing is een noodzakelijk onderdeel van elke marketing strategie. Zoekadvertenties, online inhoud, en sociale media berichten zijn allemaal goedkope en effectieve manieren om uw marketing inspanningen op te voeren. Echter, het belang van het hebben van een digitale strategie niet opheffen van de effectiviteit van de traditionele offline marketing praktijken. 

WAT IS OFFLINE MARKETING?

Offline marketing is elke vorm van reclame of promotie die gebruik maakt van traditionele offline media. Dit omvat kanalen zoals televisie, radio, billboards, print, en in-person evenementen. Vaker wel dan niet, zijn de moderne offline marketing methoden gebouwd om online inspanningen te ondersteunen of aan te vullen.

WAAROM IS OFFLINE MARKETING NOG STEEDS LEVENSVATBAAR?

Online en digitale marketing is een noodzakelijk onderdeel om concurrerend te blijven. Maar in werkelijkheid verbinden en combineren de beste marketingstrategieën offline en digitale campagnes. Deze multichannel campagnes zorgen voor een grotere merkbekendheid, verbinden uw boodschap tussen elk contactpunt dat u aandraagt en kunnen potentieel een groter rendement op investering (ROI) opleveren. Het stelt u in staat om enkele campagne-initiatieven te gebruiken over meerdere kanalen, wat betekent dat u meer mogelijkheden krijgt om kopij, afbeeldingen en promotiemateriaal te gebruiken.

OFFLINE MARKETING IDEEËN VOOR UW KLEINE BEDRIJF

De beste marketing strategieën combineren zowel online als offline ideeën om uw merk en blootstelling aan uw doelgroep te verhogen. Als u op zoek bent naar innovatieve, en zelfs beproefde, traditionele marketing initiatieven, hier zijn 15 van de beste offline marketing ideeën om u te beginnen.

1. VISITEKAARTJES

Investeren in goed gemaakte visitekaartjes is een van de meest effectieve manieren om uw bedrijf naar buiten te brengen. Laat uw merk opvallen door een uniek ontwerp te kiezen dat uw merkwaarden en creativiteit weerspiegelt.

Zorg er altijd voor dat iedereen in uw bedrijf een eigen kaartje heeft om weg te geven, want u weet nooit wanneer ze uw bedrijfsgegevens moeten delen met een potentiële klant.

Zoals bij alle drukwerk ontwerpen moet u afwegen wat u wilt tegen wat het kost. Er zijn tal van goedkope, sjablonen voor visitekaartjes. Maar als je iets speciaals in gedachten hebt, of je wilt de mogelijkheid hebben om een specifiek soort visitekaartje papier uit te kiezen (en te voelen), dan kun je misschien beter op zoek gaan naar een plaatselijke ontwerper en drukkerij.

Houd in gedachten dat uw visitekaartje een verlengstuk van uw merk is, dus het is handig als u consistent bent. Gebruik geen ander logo, lettertype of kleuren dan die op uw website of op de rest van uw (on- en offline) marketing materiaal.

Hoe kunt u uw visitekaartjes laten opvallen?

  • Gebruik gekleurd karton in plaats van het gebruikelijke wit
  • Verander de oriëntatie van liggend naar staand
  • Hier is een gids voor het ontwerpen van een geweldig visitekaartje dat u zal helpen

2. PAMFLETTEN EN FLYERS MAKEN

Een andere manier om uw merkboodschap aan uw doelgroep over te brengen is door gedrukt marketingmateriaal weg te geven. Flyers drukken lijkt misschien een oude tactiek, maar dat betekent niet dat het geen resultaten oplevert, vooral als je op weg bent naar een beurs, of als je probeert wat zichtbaarheid te krijgen in je lokale omgeving.

Ga een stap verder en innoveer buiten het standaard sjabloon. Er zijn een heleboel creatieve manieren waarop u kunt uw doelgroep de aandacht met behulp van flyers en pamfletten, dus zorg ervoor dat de jouwe zijn praktisch voor het lezen, houden, en op te slaan. Hier is een gids voor het maken van grote flyers met een aantal prachtige voorbeelden.

Snelle tips om flyers en pamfletten te maken die de moeite waard zijn om te bewaren:

  • Print informatieve infographics uit en maak daar flyers van
  • Voeg kortingsbonnen toe aan de onderkant van je flyers
  • Zorg ervoor dat u uw contactinformatie vermeldt

3. PUBLICEER EEN BOEK

Uw bedrijf is waarschijnlijk gepassioneerd over de kennis die het levert en deelt waarschijnlijk al waardevolle informatie met zijn klanten. U kunt echter de expertise van uw bedrijf met een groter publiek delen door het te publiceren. 

Probeer van uw blog en nuttige informatie een beknopt pamflet of boek te maken. U kunt het zelfs promoten als een ebook. Deze vorm van offline marketing zal anderen in staat stellen om de behulpzaamheid van uw bedrijf te zien en zal waarschijnlijk hun aandacht weer op u vestigen. 

Het mooie van het publiceren van een boek is dat je het tegenwoordig zelf kunt uitgeven via Kindle en Amazon. Of, gewoon beschikbaar stellen op uw website als een gratis download in ruil voor een e-mail adres. U kunt zelfs fysieke gedrukte versies beschikbaar stellen als tijdelijke aanbieding voor uw trouwste klanten of als direct-to-consumer marketinginitiatief.

Snelle tips om een boek te publiceren dat aanslaat:

  • Richt u op een niche-onderwerp dat belangrijk is voor uw publiek
  • Neem ergens in het boek een pagina met productadvertenties op
  • Gebruik stukken van uw boek op andere marketing platforms

4. REBRAND

Een beetje verandering kan een lange weg gaan! Zelfs iets simpels als het veranderen van het uiterlijk van uw bedrijf zorgt ervoor dat u er fris, indrukwekkend en relevant uitziet. Het consequent perfectioneren van uw merk zal zorgen voor een sterkere bedrijfsstem en uiteindelijk de geloofwaardigheid van uw bedrijf uitstralen. 

Overweeg een slankere verpakking voor uw producten. Gebruik frisse merkkleuren, logo’s en een sterke stem. Merk uzelf op een manier die uw beste beentje voor zet en de klant erbij betrekt. Kijk naar wat heeft gewerkt voor uw bedrijf en heroverweeg aspecten die kunnen worden afgestemd op een indrukwekkender all-round merk. 

Snelle tips voor een effectieve rebranding:

  • Focus op het ontwikkelen van branding die de missie van uw bedrijf laat zien
  • Gebruik focusgroepen en enquêtes om concepten te testen voor een volledige rebranding
  • Wanneer u nieuwe producten of diensten lanceert, overweeg dan extra branding

5. 5. COUPONS AANBIEDEN

Er is geen betere manier om merkloyaliteit te bevorderen en uw boodschap uit te dragen dan door een uitverkoop te organiseren.

Door coupons, loyaliteitsprogramma’s, speciale kortingen en meer aan te bieden, geeft u uw klanten een bevoorrecht gevoel en stimuleert u leads en verkoop. Maak reclame voor de incentives en u zult zelfs de aandacht trekken van potentiële klanten die nog nooit van u gehoord hebben. U kunt zelfs gratis proefperiodes aanbieden om uw klanten te bewijzen hoe geweldig uw product of dienst is en hen ervan te overtuigen verder zaken met u te doen.

Snelle tips om geweldige kortingen weg te geven:

  • Kies een specifieke demografie (eerstejaars, moeders, pasgetrouwden) en geef ze hun eigen verkoopweek
  • Werk samen met andere winkels in de buurt om kortingen te geven die bij elkaar passen; sommige kleinere bioscopen geven bijvoorbeeld korting op een diner in een plaatselijk restaurant op vertoon van uw ticketstrookje 

6. STUUR SEIZOENSKAARTEN EN GESCHENKEN

Houdt u van de feestdagen? Stuur kaarten en kleine geschenken naar klanten en maak gebruik van speciale gelegenheden en mijlpalen om uw aanwezigheid kenbaar te maken. En u hoeft niet veel geld uit te geven om het met uw klanten te vieren.

Een goed ontworpen, goed doordachte, persoonlijke groet of kleinigheidje kan klanten laten zien dat u om ze geeft en dat ze iets voor uw merk betekenen.

Snelle tips om de feestdagen gedenkwaardig te maken voor klanten:

  • Bied unieke kortingen voor elke toepasselijke feestdag in uw kalender; maak het klanten gemakkelijk om het te onthouden met borden in de winkel en zelfs herinneringen op hun kassabonnen
  • Stuur “Happy Anniversary” kaarten met speciale kortingen naar uw klanten op uw winkel verjaardag

– Geef een paar maanden voor de feestdagen een couponboekje weg dat uw klanten kunnen gebruiken voor hun vakantie inkopen in uw winkel

7. CROSS-PROMOTIE

Overweeg om samen te werken met andere merken waarmee u een band heeft en die staan voor vergelijkbare waarden en een vergelijkbaar bedrijfsmodel. U kunt samenwerken om samen producten te ontwikkelen of evenementen te sponsoren, maar ook om exclusieve swag te ontwikkelen! Hier bij Palo Alto Software werken we samen met Intuit Quickbooks om ons LivePlan product aan te vullen, klanten beter te benaderen en hen te helpen nauwkeuriger met hun financiën om te gaan als het gaat om het plannen en beheren van hun bedrijf. We vinden het ook geweldig om op maat gemaakte Palo Alto Software-kleding van Patagonia te krijgen, een merk dat we steunen vanwege zijn missie, activisme en milieubewustzijn. 

Snelle tips voor het opbouwen van effectieve partnerschappen voor cross-promotie:

  • Identificeer potentiële partners die de waarden van uw bedrijf delen
  • Richt u op merk- of productcross-promoties die bij uw klanten aanslaan
  • Identificeer hiaten in producten of diensten die kunnen worden opgevuld door een promotioneel partnerschap

8. BETROKKENHEID BIJ DE GEMEENSCHAP

Een geweldige manier om uw naamsbekendheid te vergroten (en een verantwoordelijk bedrijf te zijn) is om betrokken te raken bij de gemeenschap. Onze eerste gedachte is misschien het sponsoren van een non-profitorganisatie, maar u kunt ook vrijwilligerswerk binnen uw bedrijf stimuleren.

Hier bij Palo Alto Software zijn we betrokken bij verschillende vormen van gemeenschapswerk en moedigen we onze werknemers aan om bij elke stap in het proces betrokken te zijn. Zoek manieren om betrokken te zijn bij uw gemeenschap en deze te ondersteunen door middel van donaties, vrijwilligerswerk en lidmaatschap van organisaties die ook lokale mensen en bedrijven ondersteunen. Betrokkenheid bij uw gemeenschap zal de kennis van uw bedrijf helpen verspreiden en (vooral) u en uw werknemers ertoe aanzetten iets goeds te doen voor uw gemeenschap.

Snelle tips voor effectieve maatschappelijke betrokkenheid:

  • Betrek uw werknemers bij de beslissing welke organisaties of initiatieven u zult steunen
  • Ga verder dan sponsoring en donaties door evenementen te organiseren en serviceprojecten te ontwikkelen
  • Overweeg zorgvuldig welke organisaties en diensten u aanbiedt om er zeker van te zijn dat ze in lijn zijn met uw bedrijfswaarden

9. CREËER JE EIGEN EVENEMENTEN

Wanneer u zich in de gemeenschap waagt, verschillende bedrijven promoot of zelfs een nieuw boek lanceert, kan het een geweldige manier zijn om uw bedrijf op de markt te brengen als u uw eigen evenementen binnen de gemeenschap organiseert (of virtueel streamt). Een groot voordeel van het plannen van evenementen is dat het kan dienen als zowel een outreach- als een netwerkinitiatief. U zult in contact komen met zowel klanten als potentiële partners, terwijl u ook uw gemeenschap steunt door lokale evenementen te organiseren.

In werkelijkheid is het een beetje een culminatie van veel van uw andere traditionele marketinginspanningen. U kunt uw nieuwe visitekaartjes uitdelen, gebruik maken van evenement-specifieke promoties, en zelfs nieuwe pamfletten of boekpublicaties exclusief voor dat evenement maken. Verken nieuwe manieren om unieke en waardevolle ervaringen te creëren en maak zelfs gebruik van live streaming om van uw persoonlijke evenement ook een waardevol digitaal initiatief te maken.

Snelle tips om een evenement met buzz-waarde te creëren:

  • Creëer evenement-exclusieve promoties, producten en publicaties 
  • Combineer traditionele en digitale marketing om meer uit elk evenement te halen
  • Begin met kleinere locaties, kijk wat werkt, en groei van daaruit verder

10. VERSTUUR PERSBERICHTEN

Het is echt niet nodig om een intern PR-team voor uw bedrijf samen te stellen; u hoeft alleen maar relaties te creëren met relevante media om gunstige berichtgeving te krijgen van de lokale journalisten in uw omgeving. Doe uw best om hen te leren kennen en laat hen zien waar uw merk voor staat.

Maak uw merkverhaal klaar en zorg ervoor dat het nieuwswaardig is. Om eerlijk te zijn, de dagen dat u gedrukte exemplaren van persberichten naar nieuwsorganisaties stuurde, zijn voorbij. Deze strategie is dus offline in die zin dat goede, oprechte PR, net als goede marketing, gaat over het creëren van relaties met verslaggevers en anderen die kunnen helpen bij het verspreiden van (hopelijk goed) nieuws over uw bedrijf.

Snelle tips om extra PR-kracht te krijgen:

  • Nodig de pers uit voor een officiële meet and greet/ of rondleiding op afstand
  • Nodig ambtenaren uit op uw kantoor of voor een vergadering op afstand, om commentaar te geven over een actuele kwestie die betrekking heeft op uw bedrijf 
  • Als het zinvol is voor uw bedrijf, kijk dan naar offline publicaties die uw doelmarkt het meest waarschijnlijk leest (misschien is het de Wall Street Journal, misschien is het Backpacker’s magazine) en raak vertrouwd met hun publicatieprotocollen

11. NETWERK JE EEN WEG NAAR SUCCES

Zelfs met een klein bedrijf kunt u zich via netwerken een weg naar succes banen. Er zijn talloze mogelijkheden om een zakelijk netwerk op te bouwen, zelfs in een kleine stad, dus zorg ervoor dat u alle relevante zakelijke activiteiten in uw omgeving bijwoont.

Ga op zoek naar de kamer van koophandel in uw omgeving, een Toastmaster’s club, Rotary, of andere beroepsverenigingen. En natuurlijk worden de meeste van deze bijeenkomsten of evenementen nu op afstand gehouden. Dus zelfs als u geen fan bent van netwerken, kunt u andere bedrijfseigenaren en professionals uit de sector leren kennen vanuit uw eigen huis.

Snelle tips om een sterk zakelijk netwerk op te bouwen:

  • Als er in uw regio nog geen bedrijvengroep is, verzamel dan een aantal geïnteresseerde bedrijfseigenaren en spreek af om een klein netwerk op te zetten.
  • Vergeet niet om uw visitekaartjes overal mee naartoe te nemen!
  • Oefen uw elevator speech over uw bedrijf zodat u nooit voor verrassingen komt te staan

12. NEEM DEEL AAN BEURZEN

Het bijwonen van en deelnemen aan beurzen is een andere manier om meer exposure voor uw bedrijf te krijgen. Of u nu een display of verkoop, zult u in staat om kwaliteit leads te genereren in slechts een paar korte dagen.

Zorg ervoor dat uw promotiemateriaal goed is afgestemd op uw doelstellingen, zodat u geen kostbare tijd of middelen verspilt. Nogmaals, dit zullen waarschijnlijk virtuele evenementen zijn, dus bereid je voor om je producten of bedrijf dienovereenkomstig onder de aandacht te brengen.

Snelle tips om het meeste uit beurzen te halen:

  • Heb een gimmick, zodat uw doelgroep zal massaal naar uw stand
  • Geef gratis productmonsters of kortingscodes weg voor elke lead die u verzamelt
  • Wees een spreker of bied een workshop aan op de conferentie: een ingebouwd, geboeid publiek
  • Volg iedereen die u zijn contactgegevens geeft binnen een week na de conferentie op

13. BIED GRATIS WORKSHOPS AAN

Als expert in uw vakgebied zijn er talloze mogelijkheden om mensen te helpen en tegelijkertijd zendtijd voor uw bedrijf te krijgen.

Probeer te gast te zijn bij een lokaal radioprogramma of ochtendprogramma op TV en geef consumentenadvies dat verband houdt met uw merk en bedrijfstak. Kijk of u een vaste column in uw krant of andere relevante publicatie kunt krijgen. Wees oprecht en bied waardevolle informatie.

Als u uw platform gebruikt om een hard verkooppraatje te houden, verspeelt u een kans om echte relaties en connecties op te bouwen met collega’s en potentiële klanten.

Snelle tips om de expert te zijn:

  • Houd een “gratis consultatie” dag in uw bedrijf; maak het waardevol en bruikbaar
  • Zet een sectie met nuttige tips op uw flyers
  • Zoek naar mogelijkheden om uw vaardigheden en inzichten te delen in de bredere gemeenschap

14. UW MERK ONDER DE AANDACHT BRENGEN

Als je meer zichtbaar wilt zijn in je gemeenschap, zijn er een paar manieren om mensen te helpen je merk te herkennen.

Een optie: kleed je team (zelfs als dat alleen jij bent) uit met kwaliteitskleding waarop je merknaam staat. Het is goede reclame en een goede investering in je team. Denk ook eens aan sponsoring of vrijwilligerswerk voor een goed doel in je omgeving. De meeste sponsormogelijkheden gaan gepaard met een aantal promotiemogelijkheden (naamsbekendheid).

En als u besluit vrijwilligerswerk te doen, draag dan dat merkshirt!

Snelle tips om uw bedrijf zichtbaarder te maken:

  • Zoek naar doelen die in lijn liggen met uw missie, wanneer u nadenkt over vrijwilligerswerk of sponsormogelijkheden
  • Zie uw logo-kleding als een investering die de kwaliteit van uw merk in het licht stelt

15. VERFIJN UW ELEVATOR PITCH

Een belangrijke manier om je bedrijf offline in de markt te zetten is het verfijnen van je elevator pitch. Of u nu op een gesponsord evenement bent, diensten voor de gemeenschap verricht of potentiële partners benadert, het is van cruciaal belang dat u in staat bent om de ideeën van uw bedrijf te vertegenwoordigen en zowel recht door zee als overtuigend te zijn. 

In het ideale geval ben je al begonnen met het ontwikkelen van je pitch tijdens het schrijven van je business plan, maar het is belangrijk dat je deze blijft herzien en verfijnen. Het hebben van een solide elevator pitch kan het verschil betekenen tussen het aantrekken van klanten, investeerders en affiliates of dat ze weglopen. En als u de ins en outs van uw bedrijf kent om er vol vertrouwen over te spreken, zal dit uw andere offline marketinginspanningen enorm ten goede komen.

ALLE MARKETINGINITIATIEVEN MOETEN UW ALGEMENE BEDRIJFSPLAN ONDERSTEUNEN

Voordat u in de uitvoering van een van deze offline marketing methoden duikt, moet u ervoor zorgen dat ze uw algehele bedrijfsplan ondersteunen en dat uw doelstellingen en metrieken om uw rendement op de investering te bepalen. En als u op zoek bent naar een eenvoudigere manier om uw planning en bedrijfsfinanciën bij te houden, kunt u altijd gebruik maken van business planning software zoals LivePlan. Met LivePlan kunt u eenvoudig uw businessplan bijwerken en onderhouden, financiële prognoses maken en onmiddellijk inzicht krijgen om de juiste beslissingen te nemen, inclusief marketinginitiatieven.

Het maakt niet uit of u een traditioneel business plan of een planning tool gebruikt, het is belangrijk om het te gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe marketing initiatieven. Dit kan u helpen dure fouten te vermijden en zorgt ervoor dat veranderingen zinvol zijn voor uw bedrijf als geheel.

Hoewel er veel aspecten zijn aan offline marketing, hebben ze allemaal vergelijkbare thema’s die draaien om bereik, betrokkenheid en het zijn van een zelfverzekerde pleitbezorger voor jezelf. Inspanningen leveren voor zowel sociale en zoekmarketing als deze belangrijke offline marketingtactieken zullen uw bedrijf het duwtje in de rug geven dat het nodig heeft om naar de top te stijgen.