9 TOP DIGITALE MARKETINGTRENDS VOOR 2021

Tot nu toe lijken de digitale marketingtrends voor 2021 te draaien om twee verschillende, maar bijna tegenstrijdige concepten. De eerste is een algemene humanisering, waarbij echte problemen worden aangepakt en de inhoud wordt afgestemd op het individu (in tegenstelling tot massa-aantrekkingskracht) voor een meer persoonlijke betrokkenheid. Het tweede is een veel mechanischer en technische optimalisatie, waarbij de details achter de schermen, zoals SEO en hoe u campagnes structureert, worden verfijnd – de nitty-gritty die uw tevreden klanten niet zien.

Hieronder behandelen we 9 van de heetste digitale marketingtrends van 2021, om u een voorsprong te geven op uw concurrentie. Neem deze marketingtrends ter harte en overweeg ze bij het uitstippelen van uw eigen digitale marketingstrategie voor het nieuwe jaar.

Hier zijn de 9 beste digitale marketingtrends van 2021:

1.Inclusiviteit

2.Featured snippets & no-click zoekopdrachten

3.Duurzaamheid: luid en trots

4. Ad-blocker blockers

5. SEO voor afbeeldingen en video’s voor visuele zoekopdrachten

6. Interactieve inhoud

7. Klantsegmentatie

8. Lokale SEO

9. Oldies maar goodies

1. INCLUSIVITEIT

Eén blik op de krantenkoppen op de voorpagina’s laat zien hoe belangrijk inclusiviteit is in onze huidige tijd en plaats in de geschiedenis. Steeds meer mensen, vooral jongeren en gemarginaliseerde groepen, willen een optimistischer beeld van gelijkheid zien in de inhoud die ze consumeren en de merken waarvan ze kopen. Of beter gezegd, ze willen niet dezelfde homogene inhoud zien die we gewend zijn uit voorgaande decennia.

In 2021 omvat digitale marketing media en onderwerpen die een verscheidenheid aan rassen, seksuele geaardheden, religies, enz. bestrijken, evenals vertegenwoordiging voor mensen met een lichamelijke handicap en leermoeilijkheden. Dit omvat de inhoud voor uw beeldmateriaal en video’s, maar ook de onderwerpen die u bespreekt in sociale media en blogs, of zelfs de lijn van producten die u aanbiedt.

Volgens Accenture is deze culturele verschuiving al van invloed op het koopgedrag: 41% van de shoppers “hebben… hun zaken verlegd van een retailer die niet weerspiegelt hoe belangrijk [identiteit en diversiteit] voor hen is.” Dezelfde studie toonde aan dat 29% van de consumenten bereid is om volledig van merk te veranderen als ze niet genoeg diversiteit laten zien – en dat percentage gaat alleen maar omhoog voor etnische minderheden en de LGBT+ gemeenschap.

2. FEATURED SNIPPETS & NO-CLICK ZOEKOPDRACHTEN

Voor vele, vele jaren, het doel van SEO is geweest om uw vermelding in de “positie nummer een” plek van de zoekresultaten te krijgen. Nu, in 2021, is het einddoel aan het verschuiven naar meer SEO zichtbaarheid in “positie nul.”

Positie nul verwijst naar Google’s “featured snippet”, en 2021 SEO marketing trends zijn het prioriteren van het boven al het andere. De featured snippet werkt anders dan andere zoekresultaten vermeldingen-voor een ding, het is gescheiden door een klein vak en gelegen aan de top. Belangrijker nog, het toont ook extra, relevante informatie met de poging om de vraag van de gebruiker te beantwoorden zonder dat ze erop hoeven te klikken, waardoor de bijnaam “no-click search” ontstaat.

Hoewel het tegen-intuïtief klinkt om af te zien van iemand die op je link klikt, weegt de erkenning die je krijgt als een thought-leader zwaarder dan een enkele klik/bezoek. Bovendien worden featured snippets soms hardop voorgelezen bij gesproken zoekopdrachten met Google Assistant.

Als je zelf een featured snippet gaat targeten, zijn er een paar dingen die je moet weten. Om te beginnen zijn featured snippets meestal voor long-tail zoekwoordzinnen zoals vragen (zoals “hoe ontwerp ik een logo”). Ze komen in verschillende vormen, van stap-voor-stap lijsten tot rechte-up definities om zelfs video’s (en meer), dus match uw inhoud met de juiste indeling.

Zorg ervoor dat u in de inhoud zelf duidelijk en beknopt antwoord geeft op de trefwoordvraag, bij voorkeur met opsommingen of een tabelstructuur.

DUURZAAMHEID: LUID EN TROTS 

Net als de digitale marketingtrend van inclusiviteit, zijn mensen in 2021 ook gepassioneerd over milieubewustzijn. Ze willen er zeker van zijn dat de merken die hun geld krijgen, net zo bezorgd zijn over de planeet aarde als zijzelf.

Met 81% van de consumenten die vinden dat bedrijven moeten helpen het milieu te verbeteren, zien we een populariteitsstijging voor duurzame en milieuvriendelijke merken, vooral bij jongere consumenten. Dit gaat veel verder dan de markt voor groene producten – elk merk kan voordeel halen uit het uitdragen van hun duurzame praktijken.

De sleutel is het communiceren van uw duurzaamheid door middel van uw branding en inhoud om het milieubewustzijn een deel van uw identiteit te maken. Er zijn tal van verschillende manieren, afhankelijk van uw branding stijl, zoals het weergeven van een banner prominent op uw site, of het herhaaldelijk bespreken op sociale media. Je kunt zelfs kiezen voor subtielere methoden, zoals herbruikbare draagtassen met een merknaam of het overbrengen van groene thema’s via de visuele identiteit van je merk.

4. AD-BLOCKER BLOKKERS

De digitale marketingtrends van 2021 gaan niet alleen over positiviteit en vooruitgang, maar ook over het overwinnen van obstakels zoals ad-blockers. Met 27% van de internetgebruikers die naar verwachting in 2021 ad blockers gebruiken, wordt bij veel marketeers de primaire stroom verkeer automatisch bij de bron afgesneden, inclusief PPC-campagnes.

Ten eerste wilt u controleren hoe groot van een probleem het is voor u – uw advertentiegegevens en analytics moet u vertellen wat u moet weten. Afhankelijk van uw doelgroep of waar u advertenties plaatst, kan de schade te verwaarlozen zijn.

Als je advertenties toch het slachtoffer worden van ad blockers, is je beste strategie om je aan te passen – verspil geen tijd aan het overtuigen van potentiële klanten om hun eigen voorkeuren te veranderen. Pas je advertentiebudget aan voor andere, meer vruchtbare campagnes, zoals influencer marketing of gesponsorde content. Jongere doelgroepen reageren sowieso niet goed op display advertenties, maar wel op influencer marketing, dus overstappen is in elke situatie aan te raden.

5. AFBEELDING EN VIDEO SEO VOOR VISUELE ZOEKOPDRACHTEN

Je weet al dat je naar afbeeldingen en video’s kunt zoeken door trefwoorden in te typen, maar wist je dat je ook bestaande afbeeldingen kunt indienen voor een zoekopdracht, of zelfs originele foto’s kunt maken en naar context kunt zoeken? Naarmate meer gebruikers deze visuele zoektechnieken ontdekken, verandert het algehele landschap van SEO in het algemeen.

Om te profiteren van het toegenomen aantal visuele zoekopdrachten, wilt u ervoor zorgen dat uw image en video SEO-campagnes in tip-top vorm zijn. Om te beginnen, pas de basis toe:

neem altijd alt-tekst op in uw afbeeldingsbeschrijvingen

  • Voeg afbeeldingen toe aan je sitemap of maak een speciale sitemap voor afbeeldingen
  • Neem uw SEO doelwoorden op in de bestandsnaam van uw afbeelding
  • Gebruik afbeeldingen en video’s van topkwaliteit, inclusief HD

Maak uzelf bovendien vertrouwd met Google Lens, vooral als u een e-commerce merk bent. Als u uw SEO-technieken goed uitvoert, kunt u verkeer weghalen bij uw concurrenten wanneer shoppers zoeken op afbeeldingen voor producten of streepjescodes.

6. INTERACTIEVE INHOUD

Dit is een trend die technisch gezien al een tijdje bestaat, maar die nu pas wordt erkend als een best practice. Interactieve content zorgt niet alleen voor meer betrokkenheid, maar verhoogt ook het plezier van de gebruiker.

Interactieve content zoals quizzen, open vragen, enquêtes, wedstrijden, giveaways, polls, calculator widgets, etc., kunnen wonderen doen voor uw merk. Op zijn minst zorgen ze ervoor dat gebruikers langer bij je blijven, wat je positie in algoritme-gebaseerde zoekopdrachten en feeds ten goede komt. Maar nog belangrijker, mensen willen betrokken zijn, dus interactieve inhoud verbetert bijna altijd uw gebruikerservaring.

Interactieve inhoud maakt deel uit van de grotere trend naar personalisatie; door de gebruikers in staat te stellen zelf te antwoorden of hun mening te laten horen, voelen ze zich persoonlijker verbonden met het merk. Vergeet niet dat het ook kan worden gebruikt om gegevens over gebruikersvoorkeuren te verzamelen, bijvoorbeeld voor product- of siteverbeteringen.

7 KLANTSEGMENTATIE

Een andere trend die niet nieuw is, maar wel recent populair is geworden, is klantsegmentatie. Het idee is eenvoudig: in plaats van een klein aantal grote marketingcampagnes gericht op een algemeen publiek, is het beter om een groot aantal kleine marketingcampagnes te hebben gericht op een specifiek publiek.

Klantsegmentatie houdt in dat u uw doelgroep groepeert op basis van bepaalde kenmerken of gedragingen, zoals demografische gegevens of winkelgewoonten. Hierdoor kunt u uw inhoud nauwkeuriger afstemmen op hun voorkeuren; bijvoorbeeld door twee aparte e-maillijsten te hebben voor grote en kleine uitgaven, en naar elk een andere nieuwsbrief met verschillende producten te sturen.

Deze strategie werkt het beste voor personalisatie en klantbetrokkenheid, omdat uw volgers content ontvangen die speciaal voor hen is uitgekozen. Naast e-maillijsten kunt u klantsegmentatie toepassen op gespecialiseerde advertenties op verschillende sites, categorieën van blogcontent en social media-inhoud voor meerdere gemeenschappen.

8. LOKALE SEO

Google werkt zijn lokale SEO-algoritme regelmatig bij, dus als u een lokaal bedrijf bent, moet u de weergave van uw bedrijf in lokale resultaten ook voortdurend bijwerken. Op een bepaalde manier is lokale SEO zelfs krachtiger dan brede SEO – mensen die zoeken naar een specifiek type bedrijf met hun geografische locatie hebben meer intentie om te kopen, dus het is makkelijker om ze te converteren.

Om te beginnen, moet je geverifieerd worden door Google. U kunt dit doen door u aan te melden bij Google Mijn Bedrijf en ofwel uw vermelding te claimen of een nieuwe te maken. Dit helpt u om hoger te scoren in de Google SERPS, en geeft u ook de kans om extra informatie over uw bedrijf aan te bieden aan online zoekers.

Daarnaast wilt u lokale zoekwoorden prominent in uw SEO-strategie opnemen. Uiteraard moet u de naam van uw stad of gemeente als topzoekwoord gebruiken, maar u kunt nog een stap verder gaan door ook gerelateerde zoekwoorden op te nemen. Als uw locatie heeft een beroemde bezienswaardigheid of eigenzinnige claim-to-fame, noemen het een of twee keer.

9. OLDIES BUT GOODIES

Niet alle beste digitale marketingtrends van 2021 zijn van 2021. Veel marketingtrends van vorig jaar of het jaar daarvoor zijn nog steeds actueel en zullen ook in het volgende jaar game changers blijven. En als u ze nog niet hebt geïmplementeerd, is er nu meer urgentie dan ooit tevoren.

Vergeet vooral deze doorlopende digitale marketingtrends van 2020 niet:

  • Shoppable Posts: social media posts die gebruikers direct verbinden met het afrekenen van producten hebben de neiging om conversies te verhogen door het betaalproces te stroomlijnen. Kijk of u in aanmerking komt voor Afrekenen op Instagram.
  • Gen Z-marketing: vorig jaar werd de oudste generatie van Gen Z 18 en trad toe tot de beroepsbevolking. Als u wilt infiltreren in deze jonge markt, moet u eerst de best practices voor marketing naar Gen Z begrijpen.
  • Micro-influencers: in tegenstelling tot vooraanstaande influencers zijn micro-influencers meer doorsnee mensen die een groter dan gemiddelde volger hebben op sociale media. Als je er genoeg aantrekt, meestal via sociale media wedstrijden en weggeefacties, kun je dezelfde aantallen bereiken als top-level influencers tegen een fractie van de kosten en moeite.
  • Voice Search SEO: sinds spraakassistenten een paar jaar geleden op de markt kwamen, hebben zoekopdrachten met stemgeluid de traditionele SEO-tactieken overhoop gegooid – mensen gebruiken niet dezelfde zoekwoorden als ze praten als wanneer ze typen! Probeer uw SEO strategie aan te passen om spraak zoekwoorden op te nemen.