5 OFFLINE MARKETINGSTRATEGIEËN DIE UW ONLINE MERK ONDERSTEUNEN

Digitale marketing is voor veel professionele dienstverleners het favoriete platform geworden. Vergeleken met traditionele marketing zijn online inspanningen gemakkelijk te meten en, interessant genoeg, vaak minder duur.

Toch kunnen veel traditionele, offline marketingtactieken effectief zijn bij het opbouwen en ondersteunen van het online merk van uw bedrijf. In feite maken de marketingstrategieën die de grootste impact hebben gebruik van een combinatie van online en offline technieken.

Hoe offline en online marketing benaderingen samenwerken om merken te ondersteunen

Wanneer offline en online marketingtechnieken samen worden geïmplementeerd, kunnen ze elkaar ondersteunen en versterken, waardoor een uniforme strategie ontstaat. In de meest recente uitgave van ons jaarlijkse onderzoeksrapport over snelgroeiende marketingstrategieën hebben we ontdekt welke marketingtechnieken de meeste impact hebben. Hieronder bespreek ik vijf van die offline marketingtechnieken en hoe u ze kunt integreren in uw algemene marketingstrategie. Natuurlijk is elke branche anders, dus het kan zijn dat een of meer van deze technieken minder relevant zijn voor uw doelgroep. Als een andere tactiek in het verleden voor u heeft gewerkt, blijf dat dan zeker doen.

1. NETWERKACTIVITEITEN

Persoonlijke contacten, zelfs virtueel, blijven een waardevolle rol spelen bij het netwerken. Bovendien kunnen ze helpen om verkeer naar uw website te leiden, zodat de contacten die u persoonlijk hebt gemaakt, meer over u en uw bedrijf te weten kunnen komen.

In veel gevallen is een goede, zuivere handdruk nog steeds belangrijk – de mogelijkheid om “een gezicht bij een naam te kunnen plaatsen” verwijdert een niveau van abstractie van uw merk en maakt uw bedrijf toegankelijker. Maar kies uw gelegenheden met wijsheid. Ga op zoek naar verenigingen of organisaties waartoe uw doelgroep behoort. Na verloop van tijd kunt u nog verder gaan met netwerken door hun nationale conferenties bij te wonen – of beter nog, er te spreken.

2. WOONVERENIGING CONFERENTIES EN HANDELSBEURZEN BIJ

Beurzen kunnen de gelegenheid bieden om te netwerken met zowel potentiële kopers als andere leiders in de industrie. Bovendien kunnen deze evenementen andere offline marketing mogelijkheden bieden – bijvoorbeeld, het zijn ideale plaatsen om uw drukwerk te verspreiden of de mogelijkheid te onderzoeken om een toekomstige spreker te worden. Dat brengt me bij de volgende techniek.

3. MOGELIJKHEDEN OM TE SPREKEN

Spreekbeurten plaatsen u direct voor een zeer gericht publiek dat klaar is om te horen wat u te zeggen heeft. En het is een bewezen manier om de geloofwaardigheid van uw bedrijf en uw thought leadership te versterken. Volgens ons onderzoek zijn spreekbeurten de op één na populairste manier waarop Zichtbare Experts® leads werven.

Als u echter net begint aan uw reis naar thought leadership, verwacht dan niet dat u meteen de beste mogelijkheden krijgt om als spreker op te treden. Begin in plaats daarvan klein door de lokale afdeling van een vereniging te benaderen. En verwacht niet betaald te worden voor deze eerste uitstapjes (trouwens, veel nationale optredens zijn onbetaald of dekken enkel de reiskosten). Door je verwachtingen bij te stellen, kunnen zelfs je eerste ervaringen op de lange termijn lonen.

4. WARME OPROEPEN

Hoewel ze niet meer zo gebruikelijk zijn als vroeger, hebben telefoontjes naar prospects een persoonlijk tintje, en ze kunnen nog steeds resoneren met geïnteresseerde kopers. Telefoongesprekken zijn persoonlijker dan e-mails en vereisen een onmiddellijke reactie – die helaas van twee kanten kan komen. Uit ons meest recente onderzoek blijkt dat telefoongesprekken een renaissance doormaken, vooral bij de snelst groeiende bedrijven.

Snelgroeiende bedrijven hebben vooral succes met zogenaamde “warme telefoongesprekken”. In tegenstelling tot koude oproepen, die weinig opleveren, leveren warme oproepen een frequent en kwalitatief beter resultaat op. Een “warme” prospect is iemand die uw bedrijf niet alleen kent, maar ook kennis heeft gemaakt met uw thought leadership – meestal via digitale kanalen zoals uw website, sociale media of e-mailmarketing, hoewel offline technieken zoals spreekbeurten of boeken ook offline betrokkenheid kunnen opbouwen. Sommige bedrijven gebruiken zelfs het gesprek zelf als een kans om de prospect een stuk waardevolle content aan te bieden om hun expertise tastbaarder te maken.

5. DEMO’S/CONSULTATIES

Live, persoonlijke demo’s en consultaties zorgen voor een directe verbinding tussen koper en verkoper. Als gevolg daarvan zijn ze een van de meest effectieve bottom-of-the-funnel tools – van welke soort dan ook. Voor de eerste keer kan een prospect de expertise en/of het product van het bedrijf rechtstreeks ervaren. Maar deze activiteiten werken het best wanneer ze worden opgezet door voorafgaande marketing interacties. Wanneer een potentiële koper de website van het bedrijf heeft bezocht, meerdere blogposts heeft gelezen, white papers of executive guides heeft gedownload en relevante educatieve content per e-mail heeft ontvangen, zijn ze veel meer geneigd om te kopen. Ze kennen en vertrouwen het bedrijf immers al. Vaak zorgt een live demo of gratis consult voor het extra vertrouwen dat een koper nodig heeft om een offerte aan te vragen en verder te gaan in de richting van een contract.

STRATEGIEËN COMBINEREN VOOR BETERE RESULTATEN

Gelukkig hoeft u niet te kiezen tussen offline en online marketing strategieën. In feite is het gebruik van beide krachtiger. Door de twee benaderingen te combineren, kunt u de cirkel van uw marketing rond maken – de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten en, tegelijkertijd, meer aandacht trekken naar uw online merk.